Během několika minulých měsíců Google neustále spouštěl aktualizace algoritmů pro jeho hodnotící algoritmy, aby dal daleko více preferencí příběhům, které byly původním zdrojem zprávy. Původní hlášení (zpravodajství) se nejenže bude hodnotit daleko lépe v Google Vyhledávání, ale také se bude hodnotit lépe v Google News (Google Zprávy), což zahrnuje také GOogle Discover. K tomu, že se bude původní a originální hlášení hodnotit lépe, příběhy zůstanou delší dobu v seskupení zpráv na samém vrcholu stránky s výsledky, sdělil nám Richard Gingras, viceprezident Google News.
 
Co se změnilo.
 
Google uvedl, že „učinil aktualizace hodnocení“ aby „lépe rozpoznal a nabídl originální a původní hlášení a zprávy, které by se mělo daleko prominentně ukazovat ve Vyhledávání a chce zajistit, že zůstane daleko déle viditelné.“ Takže originální zpravodajství se nebude jenom ukazovat výše na stránce s výsledky vyhledávání, ale také se bude ukazovat po delší časový úsek pro relevantní požadavky na vyhledávání v GOogle Vyhledávání. „To znamená, že čtenáři, které bude zajímat nejnovější zpravodajství, získají výhodu v tom, že jejich originální zpravodajství bude daleko více viditelné,“ uvedl Richard Gingras.
 
Kdy se vlastně tato změna stala.
 
Richard nám sdělil, že se tato změna stala v průběhu několika minulých měsíců. Je to neustálá a nekončící práce a Google uvedl, že stále ještě není perfektní, avšak společnost pokračuje v zaměřování se na to, aby zajistila, že se originální a původní zpravodajství a zprávy budou daleko častěji ukazovat a zůstanou déle ve vyhledávání.
 
Google nám také sdělil, že se tyto změny udály již pro Google Vyhledávání a také brzy bude následovat Google News a Google Discover. K tomu všemu se chystá celosvětové spuštění pro tuto změnu.
 
Ale proč se o tom bavíme teprve dnes?
 
Google mluví o těchto změnách teprve nyní, protože k tomu má dva různé důvody. Prvním důvodem je to, že společnost nedávno aktualizovala své Příručky pro hodnotitele kvality vyhledávání na GOogle a přidala specifické předměty ohledně originálního a původního zpravodajství. Druhým důvodem je to, že Google je nyní šťastný s tím, jak se nové algoritmy zapojují a jak fungují ohledně toho, že nyní bude originální zpravodajství upřednostňováno ve vyhledávání. Takže zatímco se tyto změny uvedly do pohybu už nějakých pár měsíců zpátky, Google byl až nyní připraven sdílet s námi tuto informaci.
 
A co s tím mají dělat Příručky pro hodnocení kvality vyhledávání?
 
Pravda je taková, že kromě toho, že byly aktualizovány, tak nic moc s tím dělat nemají. Hodnotitelé kvality vyhledávání nepřímo ovlivňují výsledky vyhledávání na GOogle. „Oni (hodnotitelé kvality vyhledávání) neovlivňují hodnocení individuálních článků,“ uvedl Google. Důvodem, proč byly příručky pro hodnotitele aktualizovány je to, že nyní dávají hodnotící algoritmy daleko větší váhu původnímu a originálnímu zpravodajství a Google chce, aby hodnotitelé kvality byli schopni posoudit, jak dobře se to vlastně algoritmům daří – tedy jak dobře si vedou v plnění cíle. Takže tato aktualizace příruček hodnotitelů kvality vybavuje hodnotitele kvality s nástroji, se kterými mohou hodnotit úspěch nových algoritmických snah.
 
A co na to říkají samotní hodnotitelé kvality vyhledávání?
 
No, zdokumentovali jsme většinu toho právě ZDE, avšak specificky k originálnímu a původnímu zpravodajství, jsou tu hned dvě sekce.
 
V sekci 5.1 příruček GOogle klade hodnotitelům na srdce, aby používali vyšší hodnocení, „velmi vysoká kvalita,“ pro originální a původní zpravodajství a zprávy „které poskytují informace, které by jinak nebyly známé, kdyby se článek s nimi neuveřejnil. Původní, detailní a investigativní hlášení vyžaduje vysokou úroveň dovedností, času a hodně snahy.“
 
K tomu všemu rozpoznávání individuálních případů původního a originálního zpravodajství na úrovni jednotlivých stránek Google také požádal hodnotitele kvality, aby zvážili také celkovou reputaci vydavatele v oblasti originálního a původního zpravodajství. Tato aktualizace v sekci 2.6.1 mění text následovně: „Spousta ostatních typů webových stránek má stejně tak i reputaci. Například můžete zjistit to, že noviny (s příslušnou webovou stránkou) vyhrály nějaké literární či žurnalistické ocenění. Prestižní ceny, jako například Pulitzerova cena, nebo historie vysoce kvalitní originální žurnalistiky jsou opravdu silným důkazem toho, že mají dané zprávy pozitivní reputaci.“
 
A není to jenom o GOogle News.
 
Tato změna není specifická jenom pro hodnocení v GOogle News. Google Vyhledávání také často ukazuje čerstvý a relevantní obsah na základě požadavků na vyhledávání a pokud si tento požadavek zaslouží čerstvé zpravodajské články, protože jsou tu jisté trendy zpráv. Takže tohle neovlivní jenom výsledky Google News, ale také to ovlivní, přirozeně, také GOogle Vyhledávání a samozřejmě také Google Discover. Google Discover je feedem témat, která Google považuje za zajímavá a myslí si, že byste je chtěli vidět, aniž byste je museli specificky hledat.
 
Richard Gingras vysvětlil, že Google Vyhledávání a Google News čím dál tím více používají ten samý algoritmus a koncept pro hodnocení. Takže zatímco příručky pro hodnotitele kvality vyhledávání byly původně specifické hlavně pro vyhledávání na internetu, nyní byly aktualizovány tak a daleko více, aby mohli hodnotitelé hodnotit také daleko více výsledků vyhledávání relevantních ke zpravodajství.
 
Jak vlastně Google určuje originální a původní zpravodajství.
 
Google tohle specificky nikde neříká, avšak můžete si bezesporu všimnout nápověd z toho, co je v příručkách pro hodnotitele kvality uvedeno, avšak Google varoval, že tyto příručky určitě neodhalí nic, co by napovídalo o tom, jak fungují samotné algoritmy. Můžete si jenom představit, že se Google nedívá jen na první stránku a nejnovější časovou stopu stránky, když se dívá na specifické téma. Avšak Google se pravděpodobně snaží dívat také po zdrojích zpráv, které jsou dobře známé pro to, že se na nich vyskytuje originální a původní žurnalistika.
 
I tak jsme se zeptali, jestli by tohle mohlo nějak přispět méně známým vydavatelům a Richard vysvětlil, že tohle jde mnohem dál, než jen v pátrání u celosvětových zpravodajských zdrojů versus místních a menších zpravodajských zdrojů. Google nám specificky neřekl, jak je algoritmy vlastně určují původní a originální zdroj a je to něco, na čem společnost pracuje a snaží se to vylepšit na stále pokračující bázi.
 
Proč nás to zajímá.
 
Pokud jste vydavatel a produkujete zpravodajský obsah, možná to není dostatečně dobré, aby tam byla ta „přidaná hodnota“ typu zpravodajství. Možná budete muset pracovat ještě tvrději a více, abyste se stali originálním a původním zpravodajským zdrojem, abyste získali pozornost a provoz Google. Ale v ten samý čas se tato aktualizace spustila již několik minulých měsíců zpátky a pokud jste tedy viděli nějaké podstatné změny v provozu z Google, možná je tohle jeden z důvodů, proč se to stalo.